X G R S, Shanghai, China

by

Jerry Berg
jsberg(@rcn.com

From 1939 to 1945, German station XGRS broadcast from what was known as the Shanghai
International Settlement. Although China retained nominal sovereignty over the area of the
settlement, and a Shanghai Municipal Council had some authority, the three “concessions” of the
settlement functioned basically as colonial outposts of their masters—the British, the French and the
Americans. The British were the most influential. In the 1930s a contiguous area outside the
settlement came under Japanese control and became an informal fourth concession. By 1937 Japan
was at war with China, and the expanding Japanese presence on the settlement’s borders and in
eastern China generally served as a constant threat to the westerners. The Japanese, in many ways,
increased pressure on the settlement, which was basically an indefensible island. On December 7,
1941, coincident with the attack on Pearl Harbor, the Japanese moved into Shanghai and took over,
meeting virtually no resistance (the British and the Americans had already withdrawn their troops).

Although the westerners
had acceded to Japan’s
establishment of a radio control
office in 1938, and were willing
to seek permission for new
stations, the radio scene remained
relatively open, even after the
Japanese takeover. Many outlets,
even pro-western ones, were able
to continue operating, provided
they behaved, which most did ¢
thanks to collaborationist 3
westerners who were, at
minimum, happy to avoid
confrontations with the Japanese.

There was no German o e PR T e e

concession in Shanghai, but "3 GREAT"WESTERN RD. SHHNGHHI CHINA TEL. 20026

Germany had extensive interests
. : Bhanghai Calling, a Fortnightly Radio Magazine, Registered with the Chinese
in the city, and propaganda was Fust Olfivs.

one of them. Although in its final incarnation XGRS was clearly a propaganda station, fully in
service to the Reich, it did not start out that way. Its roots lie in the broadcasting by the Shanghai
German community of some English- and Chinese-language German news agency items four times
a day over Shanghai station XHHB, an anti-British outlet on 740 kc. Following this, in 1940, the
Shanghai Germans, seemingly operating without German government involvement, obtained
approval for their own station from the Japanese. This led in June 1940 to the establishment of
XGRS (“German Radio Station™) as a low power mediumwave station on 570 ke. (either 100 or 300



mailto:jberg@ontheshortwaves.com

watts). It occupied four rooms on the third floor of the Kaiser Wilhelm School, which served as a
kind of Nazi headquarters for the city.

In addition to having similar names, XGRS, which called
itself the Far Eastern Broadcasting Station, and the post-
war (late 1945) British Far Eastern Broadcasting Service
station in Singapore (later renamed the BBC Far Eastern
Station), shared another distinction: neither was operated
by their country’s national broadcasting entity, the
Propaganda Ministry in the case of Germany, the BBC in
the case of the U.K. Both were run instead by their
country’s foreign office. There was rivalry between the
German Propaganda Ministry (Goebbels) and the Foreign
Office (Ribbentrop) with regard to XGRS, but the Foreign
Ministry won out, thanks largely to the work of 25-year
old Erwin Wickert.

Although young, Wickert was already accomplished; he
had studied under scholarship in the United States, and
traveled the world, eventually finding himself staying in
Shanghai with the German Consul General, who became
amentor. In mid-September 1940, Wickert became the Foreign Office’s first broadcasting attaché.
He was assigned to the German embassy in Shanghai, and his first assignment was to find out what
was going on at XGRS.

Wickert was ambitious, and it was his enthusiasm for the task that led to the conversion of
XGRS from a locally-oriented station into one with an international reach and a strong Nazi
propaganda line. He upgraded the programming. He added variety to the music programs, and paid
close attention to the news broadcasts, improving the articulation of the English-language
announcers and including news from Allied sources in order to add depth and project greater
objectivity. Although one XGRS goal was to drive a wedge between the British and the Americans,
Wickert felt a softer line would be more successful. Most important to DXers, late in 1940 he
obtained permission to commence broadcasting on shortwave. The transmitter was understood to
be 5 kw., but an early QSL for reception on January 4, 1941 (p. 4) said 500 watts. Perhaps there had
been a power upgrade. (Or a printing error?)

Wickert did not lack critics in Shanghai’s German embassy, however, one of whom was
Siegfried Lahrmann, who was head of the Nazi party in China and did not approve of Wickert’s
somewhat tactless approach to his job and his dismissal of some radio veterans. He was also
concerned that Wickert’s reduction of the broadcast time allotted to the Italian embassy, which led
to the Italians’ complete withdrawal from their arrangement with XGRS, was bad politics. And he
felt that Wickert’s negotiations with the Japanese to authorize an increase in power to 10 kw. was
de minimis (it is unclear if the station ever actually operated with 10 kw.). Lahrmann urged
Wickert’s dismissal to higher ups. Wickert was also under attack from members of the German
community who had been active in the station’s affairs early on and were now basically on the
outside looking in.



UTrlE FAR EASTERN

Ao ' BROADCASTING STATION

SHORT-WAVE 11,88 Mc—25.28 M

THE VOICE OF EUROPE SHANGHAI October 14th, 1941.

3 GREAT WESTERN ROAD, AFT. S
TELEPHOMNE: 20026

Mr. Roger Legge,dr.
20 Beethoven Street,
Binghamton, New York,
U, 5. A.

Dear NMr. Legge:

We acknowledge receipt of your letter dated
September 7th and herewith enclose ocur Verification-Card No.l.

We thank you for the excellent programme reports
of our broadcasts on September 3rd, 4th and 6th, which we
have checked with our log book and found to be correct.

Please note that we are at present broadcasting
a special test programme for the U.S.A. at 2 p.m. Shanghai
Standard Time, which is equal to 1 a.m. Eastern Standard Time.
We should appreciate it very much to hear from you, how these
test programmes are received by you and if so, whether you
think them interesting. Enclosed please find 3 International
Reply Coupons.

From the Heading of your letter we notice that
you are the editor of a magazine devoted to reception on the
amateur bands. We are very much interested in receiving one
or several such publications, and beg you to kindly let us
have the current issue of your"Ama-Touring" with your rate
for a year's subscription, If you should consider it advisable
for us to also subscribe to some other magazine§ we would thank
you for giving us the names and adresses of the best publications
available in your country. -~
Thanking you in anticipation, we remain,

ours veri trul
B 1]

THE FAR yEA CASTIN STATJON

AGG/HM.



Another major Wickert antagonist was Carl Flick-Steger, who was born in Vienna but grew
up in the United States and worked as a Hearst correspondent in Berlin and Vienna, and also saw war
duty in Belgium and the Netherlands, and in Paris during the German occupation, before coming to
Shanghai (and renouncing
his American citizenship). Extract from
The strong-willed Flick-

Steger was known to have w: BI LL &9 M A CK 1

installed S.S. agents at the those two famous political philosophers, on the air
station and to be reporting to over Station XGRS every Sunday evening at 9.30

them on XGRS activities.
Eventually he took over the management of the station. He was also responsible for writing “Bill
and Mack,” an ongoing barroom conversation that was the station’s most popular program.

One of Wickert’s successes had been the hiring of Herbert Erasmus Moy, a journalist and
announcer who had been working for an American station, XMHC, 700 kc. Moy was born in the
United States, grew up here and graduated from Columbia. His decision to move to XGRS was not
entirely a professional one; he was supporting his father, who was an opium addict, and he needed
the money.

Moy was well known in Shanghai because he wrote for the Shanghai Evening Post and
Mercury, which owned XMHC. He also wrote for a German-owned, English-language propaganda
sheet. He traded his American citizenship for Chinese citizenship around the start of the Pacific war.
He was good on the air, and while he never achieved the popularity of Carroll Alcott of the British
station (and major XGRS competitor) XMHA—whose in-your-face attitude toward the Japanese
insured him a huge audience but also nearly cost him his life-the novel “cabaret” style of Nazi
propaganda in which Moy participated at XGRS was by most measures a success.

RADIO-STATION X.G.R.S.
SHANGHAI-CHINA

VERIFICATION-CARD No. 1.

A.EMoome Beg. ..
L8, Byown St , Neww Farm N/,
Brishane.-Kueensland. - Ausl

Dear Sirg:

We acknowledge herewith the receipt of
your communication of 779741/1’1‘/4*-/7/‘7’7‘/ ......
and take pleasure in confirming the correct-
ness of the data contained therein. Kindly
continue to keep us informed and please
note that we issue a series of six different
verification cards.

P THRRLW

Yours faithfully,
Radio Station XGRS.

TRANSMITTER
. L. . _Circujt: . . . .C.C.0.-D.A.-B.A.-B.A.-.P.A,
Thanks to Sam Dellit for permission to reproduce this QSL-card P.A.- Plate modulation.
from the Australian Radio DX Club’s QSL Collection (Ernie \?v“’pulﬂ s - 500 watts.
. . . avelength: . 25.25 m. or 11.88 mc.
Moore QSLs), National Film & Sound Archive, Canberra, . Thiaad e
Australia. Half wave above the ground.




However, Moy was a heavy drinker, which eventually contributed to his demise. At a station
party held at the war’s end, Moy, in a drunken state, supposedly slit his own throat and wrists, then
jumped out a window. His mistress said he had been talking about suicide for several days.

XGRS started showing up in the DX press in April 1941. The frequency was 12040 kHz.
at first, and, in line with its broadened ambitions, the station identified as the Voice of Europe. It
was on the air from 7 a.m. to midnight Shanghai time, or 2300-1600 GMT, with frequent news.
Much of the programming was in English, but there were Chinese, Russian, French, Italian, German
and Hindustani segments as well.

The station often adjusted its frequency, but it was always in the 25 meter band. In October
1941, it was on 11980 kHz., then various channels between 12010 and 12075. In February 1942 it
moved to the low end of 25 meters and was heard on frequencies between 11640 and 11695 kHz.
The frequencies 11880 and 11920 kHz. were also reported; 11880 was the frequency that appeared
on XGRS letterhead and documents. Signals were surprisingly good (maybe the station was using
10 kw. after all).

The XGRS address was given as 3 Great Western Road, “Apartment 5,” Shanghai. The
station invited reports, and many DXers reported receipt of QSLs, although few seem to have
survived. One that did is on p. 4. It says it is one of six cards, no doubt an attempt to encourage
reports, as was the station’s practice of sending International Reply Coupons to listeners to cover the
cost of postage, a novel twist on the usual practice. This is the only card I have ever seen from
XGRS; however, an interesting letter QSL appears on p. 3.

Flick-Steger prepared the station’s program booklet, “Shanghai Calling!,” copies of which
sometimes accompanied QSLs. Below are covers of the editions for November 4, November 25 and
December 23, 1941; click on these dates to see the full editions. They contain the daily schedule of
XGRS, together with summary schedules for XIRS (Italian), XHHB, XGOA in Nanking (then under

JEFAR EASTERN]  vovesseres » THEFAREASTERN segeysen 23
BROADEASTING STATION - BROADCASTING STATION



http://ontheshortwaves.com/XGRS/XGRS-Shanghai_Calling-Nov_4_1941.pdf
http://ontheshortwaves.com/XGRS/XGRS-Shanghai_Calling-Nov_25_1941.pdf
http://ontheshortwaves.com/XGRS/XGRS-Shanghai_Calling-Dec_23_1941.pdf

slant on various wartime issues, information about music heard on the station, some columns
connected with particular programs, etc. The column, “A Briton’s Point of View,” by “Reginald
Hollingsworth,” paralleled the program of that name. “Hollingsworth” was actually Peter
Waldbauer, an Austrian who, according to Wickert, had lived in England so long that he could speak
“in the purest, snootiest, excessively exaggerated Oxford English.” “Shanghai Calling!” also

contained some advertising.

In his book, Secret War in Shanghai, Bernard
Wasserstein recounts in some detail the lives of a number
of the on-air English-language personalities on XGRS.
John Kenneth Gracie, a British citizen, was down and out
when offered a job playing “Sergeant Allan McIntosh.” He
claimed that he just read what was given to him, but not
everyone agreed. He was interned by the Japanese in 1942.
Frank Johnston, also British, had served time in San
Quentin, and before the war had worked at XMHA. At
XGRS he took on the persona of “Pat Kelly.” He was
seized by the Japanese in 1942, freed upon the intercession
of the Germans at XGRS, but later let go because of poor
performance. After the war a British court in Hong Kong
sentenced both Gracie and Johnston to ten years hard labor

XGRS, SHANGHAI

CHINA
Frequency. 12,040kc. 24.92m.
Operating schedule. 9.15 a.m. #ill 11 am.,

7 p.m. till 1030 p.m. or later,
Standard time. 2 hours behind E.AS.T.

Distance from Sydney. Approximately

4300 miles.

Postal address. Far Eastern Broadcasting
Station XGRS, 3, Great Western Road,
Shanghai, China.

Identification. Announces in English and
uses 4 +tone chime, American an-
rouncer gives news in English, Yiolently
anti-British and under German control.

Verification details,  Verifies by letter
and promises to send card at later
date.

for assisting the chemy. From Radio and Hobbies in Australia.
Before the war, Robert S. Lamb had founded a Shanghai political paper that was half owned
by the press officer of the local Nazi party. He was a master of the self-serving, claiming, probably
falsely, that during the war he had been rejected for British military service, but that he had done his
duty for Britain by submitting to them certain confidential wartime information. At XGRS he wound
up as the on-air character “Billy Bailey” until 1942, when he was fired for drunkenness and interned
for the rest of the war. He was charged with Gracie and Johnston, but the charges were dropped.

There were also Australians at
XGRS, and women had on-air roles
as well. Hilda Edna Glatzel was
born in China of British parents and
adopted as an infant by a German
man and his Peruvian wife. Hilda’s
German husband had been sent to
Germany to fight, and boredom had
led her to seek employment at
XGRS. With her good looks and
made-for-radio English she became
XGRS’s “Diana Hamilton,” the
guiding light of “Diana Hamilton’s
Advice to the Lovelorn,” which
followed the XGRS “American
Hour” (theme song: “Springtime in the Rockies™). Later she founded the “XGRS Playhouse of the
Air.” She settled in Australia after the war.

Listen to Station

XGRS

The latest news,
The best commentators,
The finest music.

Short wawve :
11.88 Mc=25.25 m

Long wave :
570 Kc=526.3 m




Among his other accomplishments, Wickert set up a monitoring station that “kept an ear”
on stations in San Francisco, Honolulu, and throughout Asia. He also instituted some XGRS non-
English programming. He was transferred to Tokyo toward the end of the war, and would have a
long career as an author and diplomat. He had the last laugh on his XGRS adversaries when he
returned to China in 1976 as Germany’s ambassador.

XGRS was probably the most widely heard Chinese station during the early war years, but
it was much less frequently reported in 1943 and after. Whether this was due to the contraction of
the DXing fraternity in those times, or reduced activity by the station, is not known.

Upon Germany’s surrender in May 1945, XGRS was handed over to the Japanese—for six
bottles of whiskey, said Moy—and thereafter operated as XGOO, call letters it retained even after the
Japanese surrender in September. Prisoner of war messages were heard from the station while it was
under Japanese control. In November, when the Central Broadcasting Administration of the Chinese
national government took over, the call sign was changed to XORA and the station became simply
the Shanghai Broadcasting Station.

t%j THE SHANGHAI BROADCASTING STATION

X. O.R. A.
tEE ke LRETESERELT e
CENTRAL BROADCASTING ADMINISTRATION.
7y Chung Cheng Road ( Western)
SHANGHAI - CHINA.

Mr, Paul Kary,

153, Suppes Avenue,
Johngtown, Pa.,

United States of América.

Dear Sir(s):
S H AN 6 H AI We acknowledge herewith the receipt
CHINA. of your communication of March 17th!47and
take pleasure in confirming the correctness of the
SHORT WAVE :- data contained therein. We would be very grateful
Im if you would kindly keep us informed on receiption
25 M. BAND qualities of this station.
* ok K A Yours faithsfully,
MEDIUM WAVE:- : ‘ The Shanghai Broadcasting Station
570 Ke. X.0.R. A
900 Ke. » 4

—ro— . 2
*



.aboutthesnnemkvel. : TR
The Japs, however, are not the ones on
the finger is put. mmum«mx

SELLE 'theduraiihonniisghnt;,mhzuu A
comes O Shanghax ea W e m
| tributes its bit to the “co-prosperity sphere and mm unbim: ‘
in the Orient. < = . = 5

: TheownershxpotXGRSuopenbdm.buthmm
possibility is that it is either owned or controlled by ¥ :
nert, a former professor at the University of Hawaii. | : llehaert
is the gent over whom some of our better early :ppeuu's went into
spasms in his support two or three years ago, when some ‘hard-
hearted realists said that Mehnert was (1) a Nazi propagandist;
(2) a Nazi spy, or (3) both and maybe a b:t more.. lchaett denied

by removing himself and his wife to Sbanghai, vhm hl let hixn-
i self up at Hitler's No. 1 propagandist in %l‘u East.

Mehnert publishes a magazine— Century”—which
~espouses Goebbels’ underhanded plots. The “XXth Century” is
sponsor of a number of daily programs over XGRS—a station un-
der the management of Herbert Erasmus Moy, an American of
Chinese ancestry, born in New York. In the years in tely
before the war, Moy was known for his pro-Nazi sy )
his subsequent association with Mehnert has donc m to better

Moy’s American ideals. =

- - »y

One of the features of XGRS is the rendmg -editorial com-
ment from a daily newspaper, the Times, which, for
many years has been published by a Mr. Nottingham, a renegade,
unprincipled Britisher who kept his poorly-edited ngwmaper alive
- Sh s:l?znd%es koex'gl t?e lYokohama Specie Bank’at Shanghai. |

e Shanghai Times rial comment often is more panese
than that which emanates from ‘the Tokyo radio. mghnm’s
paper extolls the virtues of the Jap fighter, his mperioﬁty in all
lines of endeavor, and what a rotter the American Moy per-
mits a flute-voiced Britisher to read this tripe, while he himself
.reads what he purports to be news, but what amounts to rank
lies on fighting in the Pacific and in Europe and the Mediter-
ranean. Another Britisher, a Sergeant Arthur l(cLane, is allowed
long periods for attacks on the Christian church, p.rﬁcuilrlv the
Anglican church. & 2 .f =

At Tokyo, American voices are heard now and then. On the
anniversary of Japan’s Navy Day, a woman named Frances Hop-
kins made a scurrilous attack on the prowess of our own navy,
pointing out that it suffered defeat whenever it met ﬂn Japmene
andthatmostofxt:sontheoceansbottom. : :

What happens to the scalaw other Anuncam does not
matter. But for Americans, the mdxy of judzm&t is coming.

XGRS could provoke strong opinions about turncoat broadcasters. This
column is from the Honolulu Advertiser of July 6, 1943.



RESOURCES

Astrid Freyeisen “XGRS—Shanghai Calling,” in Rundfunk und Geschichte, Deutsches
Rundfunkarchiv, Frankfurt am Main, Berlin, Germany, 29 Jahrgang Nr. 1/2, January-April 2003,
p. 38.

Horst H. Geerken, Hitler’s Asian Adventure (Norderstedt, Germany: BukitCinta, 2015
[translated into English by Bill McCann]), pgs. 148-155.

Horst H. Geerken, DJ4SM, “Shanghai Calling,” CQ DL [Deutschen Amateur-Radio-Club],
November 2016, p. 35-37 [the content of this article is substantially the same as Hitler’s Asian
Adventure)]

Ron Ratcliffe, Shanghai Boy. Ratcliffe was Hilda Glatzel’s son. He died in 2018, and his book
was published posthumously by family members through Lulu.com.

Bernard Wasserstein, Secret War in Shanghai (New York, NY: Houghton Mifflin, 1998).

“Shanghai Calling!” weekly program booklet of XGRS (November 4, November 25, December
23, 1941).

Shanghai - Counter-Espionage Summary, Office of Strategic Services, August 12, 1945.

Shanghai Radio Dial, Radio Heritage Foundation, https://www.radioheritage.net/Story129.asp

Bulletins of the International DXers Alliance, International Short Wave Club, National Radio
Club, and Newark News Radio Club; and these magazines: Movie and Radio Guide, Radio and
Hobbies in Australia, Radio Index (RADEX), and Radio News.

August 8, 2021


http://rundfunkundgeschichte.de/assets/RuG_2003_1-2.pdf
file:///|//https///www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjTuLix96rwAhVIZM0KHToTC6gQFjAAegQIBRAD&url=http%3A%2F%2Fwww.foia.cia.gov%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fdocument_conversions%2F89801%2FDOC_0000112821.pdf&usg=AOvVaw0Tep8lBlEP_JPxs6p_gwKh
https://www.radioheritage.net/Story129.asp
http://ontheshortwaves.com/XGRS/XGRS-Shanghai_Calling-Nov_4_1941.pdf

