LISTENING

on the Short Waves,
/1945 to TODAY

JEROME S. BERG



4. Literature 171

WORLD RADIO TV HANDBOOK (1947 TO THE PRESENT)

The need for a comprehensive source of information about shortwave broadcasting
stations was finally met in November 1947 when the inaugural edition of the World Radio
Handbook appeared.” The Handbook came to be known popularly as the “WRH,” “WRTH”
after it changed its name to the World Radio Television Handbook in 1961 (although it had
included coverage of television since 1954). (It is usually referred to below as the WRTH.)
It was edited and published by Danish radio enthusiast O. Lund Johansen, who had been
writing, editing and publishing in the broadcasting field since 1923.”

In the years since 1947 the WRTH has grown from 97 pages to almost 700, mainly due
to the expansion of AM and FM listings, and while the level of detail has steadily increased,
the basic structure has remained largely unchanged. In the first edition, information for
each continent was arranged by country.” Within each country listing were shown the local



V'

~
E‘[v-
A

&

It was the World Radio Handbook that first made comprehensive data on shortwave broadcasting avail-
able in one place. The annual has been published continuously since 1947.




4. Literature 173

time, followed by information on each station in varying levels of detail: name and address;
names of station officials; schedule information, including times, frequencies, power, lan-
guages and programs; ID texts and descriptions of interval signals where available (inter-
val signal melodies often were shown on musical scales); and occasionally a “message to
listeners” from the station (usually about reception reports).

In the back of the book were two lists of stations by frequency and wavelength, one
for longwave and medium wave stations in Europe, North Africa and the Near East, the
other, “Short-Wave Stations of the World,” covering the shortwave bands worldwide. The
first edition also contained summary information on various broadcasting organizations,
endorsements from broadcasting officials, continental maps, a primer on shortwave listen-
ing, photos of stations and personalities, and advertising. In the latter department the
WRTH came of age quickly, for by the third edition the back cover was occupied by a full-
page ad from Hallicrafters for its SX-62 receiver.

O. Lund Johansen explained the purpose of the WRTH in the foreword to the first edi-
tion:

The increasing importance and rapid growth of international broadcasting justifies the publica-
tion of a handbook which supplies practical information concerning the organisation and activ-
ities of the different broadcasting corporations. Development has caused international
broadcasting to become so complicated and extensive that a World Radio Handbook must be of
importance to both listeners and broadcasting companies. Its aim will be to give those inter-
ested practical information and instruction regarding what is going on in the ether at all hours
of the day and night, and to provide the broadcasting corporations with such particulars of each

others activities that the contents of the book will serve to promote the development of inter-
national broadcasting.

In 1959, while on a trip to the United States, Johansen talked more about the WRTH
with a New York Times reporter.

“All things were disturbed [in 1947] ... I thought we could use broadcasting to collect the world
again, to give all exact information that would help people get programs.” This is done by send-
ing out at least 15,000 pieces of mail to stations, governments and broadcasting agencies each
year. The letters ask the authorities for all possible details. The response is generally prompt
from both sides of the Iron Curtain, from the young countries as well as the old. Questions are
asked in major languages. For instance, a query in Russian to Mongolia (Outer) elicits such
details as that Ulan Bator’s Radio chairman of the board is Sodnomdarsja and that the station’s
announcer identifies it by saying “Ankhararai. Ulanbatras jarsj baina.” This may not mean much
outside of the yurt country, but the student of the handbook learns that it means “Attention.
This is Ulan Bator calling.”®

The name and format of the WRTH may have been influenced by the BBC’s World-
Radio, and, to a lesser extent, by the British magazine Short Wave News. Titled The Radio
Supplement at its inception in 1925 and renamed the following year, World-Radio was a
weekly, newspaper-style publication covering the programs to be heard on foreign stations,
mainly European medium wave stations that could be heard in England. Later it included
some shortwave information as well, but the emphasis was always on medium wave. It was
incorporated into Radio Times magazine in 1939. One of the early features of World-Radio
was the front-page “Station Identification Panel,” a bordered text containing information
on a particular station —frequency and wavelength, power, interval signal, identification
announcement, distance from London, etc. In the early 1930s, the BBC issued several edi-
tions of a booklet called World-Radio Station Identification Panels in which it republished
updated versions of many of the World-Radio panels (and added some for a few U.S. medium



174 Listening on the Short Waves, 1945 to Today

wave and shortwave stations). The British publication Short Wave News, which first appeared
in January 1947, picked up the station panel idea and often carried a “Broadcast Station
Country Panel” containing a list of the shortwave stations of a particular country, with fre-
quency, power and broadcast times.

The major difference between the WRTH and other available information sources was
that the WRTH was based principally on information received from broadcasters rather
than on listener reports. Because the WRTH assembled in one place the information on all
the broadcasters in a given country, the reader could better understand the overall broad-
casting scene there. The full names and addresses of the stations also provided listeners with
authoritative location information for individual stations. This was of particular value to
those interested in places like Spain, Angola, China, and Latin America, where many small
private stations were in operation, or Germany, Japan and Indonesia, where political events
had led to a complex shortwave scene. The WRTH gave structure to corners of the broad-
casting world that had never been fully charted.

The second edition of the WRTH appeared in May 1948, and the third in November
1948, reflecting an early intention to publish a summer edition and a winter edition each
year. This plan proved too ambitious, however. The fourth edition was not published until
October 1949, and thereafter the book was published annually toward the end of each cal-
endar year. At least one German (1953) and Spanish (1960) edition are known to have been
issued.”® The WRTH continues to be published every year.*

In the U.S., people started learning about the WRTH in 1948. At the start it had to be
purchased direct from the publisher in Denmark at a cost of 14 International Reply Coupons
(which cost 9 cents each at the time). Soon it was available for $1.25 from the WRTH U.S.
agent, Ben E. Wilbur of East Orange, New Jersey (later Washington, D.C., and still later
Livingston, New Jersey). It became available from Gilfer Associates in 1955. The book
received rave reviews. Ken Boord called it comprehensive and highly accurate, and one of
the best international radio guides he had ever seen. The list price of the WRTH increased
over the years: $2 in 1955, $8.95 in 1975, $19.50 in 1985, $29.95 in 2005.

Much of the content that is now associated with the WRTH was added during the
booK’s first ten years. These include lists of clubs, club representatives and correspondents,
standard frequency and time stations, and a list of broadcasts in the international language,
Esperanto (all in 1948); a world time table, and the population and number of listeners in
each country (1949-50); verification information and stations’ future plans (1950-51); a
callsign allocation chart and propagation information (1952); FM and television stations
(one page each) and late news and corrections (1953); a broadcast frequency allocation
chart (1954); brief information on language lessons by radio, a list of receivers by country,
and a list of advertisers (1955); and the principal language(s) spoken in each country, and
a DX program list (1957).

Medium wave information for areas outside Europe, North Africa and the Near East
did not start appearing in the WRTH until 1950-51 when the editor felt able to reliably ver-
ify their operations. The list of longwave and medium wave stations was expanded to include
the world beyond Europe, North Africa and the Near East beginning with the 1967 WRTH
Summer Supplement.

To keep readers current on summer broadcasting schedule changes that were adopted
by many stations, from 1959 to 1971 the WRTH published the WRTH Summer Supplement



4. Literature 175

BULLETIN

‘blisher: O. Lund-Johansen Ltd. - World Publications - Published fortnightly
1. Lindorffsallé, Hellerup, Denmark, Telephone Helrup 3808

Editor: Torsten Ingelsson - All Times GMT - All Frequencies (KHZ)

No 1C83% July 15, 1971

(Reproduction either in full or in part without prior
approval of the publisher is not allowed)

LATIN AMERICAN RFPORT by Richard E Wood, U.S.A,

ARGENTINA, Radio Nacional, Mendoza, 6180 kHz, noted
with news 1030, local identification and music 1045,
Numerous local identi fications, and all own pro-
gramming, not parallel Radio Nacional, Buenos Aires,
then heard on 6060 kHz, Remarksble strength, Do not
confuse Radio Nacional, Colombia, at present inactive.
WRTVH listed sign-on time of 1600 is wrong.

BOLIVIA, Radio Progreso, lLa Paz, noted on 6005 kHz
with solid =ignals 0900-1100, All in Aymara with
rare Spanish words, Emisoras Pio XII, Siglo Veinte,
redemmends mailing address Casilla 434, Oruro. Ad-
mits frequency drift from nominal 5955 kHz to cur-
rent 5961,5 kHz. Noted daily 0000-0300 and 0930~
1100, Comments that numerous reception reporte have
been received from Sweden,

CHIILE, Acc, to a news item first heard over Radio
Victoria, Lima, Peru, 6020 kHz, Radio Presidente
Balmaceda, Santiago, 1300, 5975 and 9590 kHz, was
closed by the Chilean government because of alle-
ged excessive reporting of unrest and strong govern-
ment activity at the time of the assassination of

former Inetrior Minister Pérez Suchovic, It is,
suggested that DX'ers obtain verifications from all

Above and following two pages: For those requiring the most current information, the World Radio
Handbook offered a periodic supplement —first the World Radio Bulletin, and later the WRTH Newslet-
ter and WRTH Downlink.



176 Listening on the Short Waves, 1945 to Today

WORLD RADIO TV
HANDBOOK

NEWOLETTER

WORLD S WORLD
COMMUNICATIONS Solijeve; 44 (PO Box 88) COMMUNICATIONS
YEAR d : YEAR

November 1983

Period: 0100 UTC 6 November 1983 to 0100 UTC 4 March 1984




4. Literature 177

P\I H DOWNLIN

THE WORLD RADIO TV HANDBOOK NEWSLETTER

ANO 10 ASANOD H | NI %

\! \

N QSL ~

- \ ~. RARIO PORTUGAL
\ \_: ! \. Em ora Nacional

RN \\ \de

N I T~ N Dadioﬁllusao\

AND EXPLORED NEARLY TWO-THTRDS OF THE INHABITED GLOB

’I'-IHT!A(T)QI(I AHS AN INTD

OTO TR I IO I 0T TAONT STHAS

Inthis issue:
Gulf Crisis Update
Winter Schedules of the International Broadcasters
Broadcasts in Esperanto
Shortwave Table Updater for the Tropical Bands



178 Listening on the Short Waves, 1945 to Today

(called the Summer Edition from 1967 to 1971). For those who wanted even more current
information, the World Radio Handbook Bulletin (later called the World Radio Bulletin) was
published every two weeks from 1952 to 1976.%? In 1976 it became the thrice-yearly WRTH
Newsletter, renamed WRTH Downlink in 1988 and published four times in 1988 and 1989,
three in 1990 and 1991, the last year of its publication. The WRTH Latin American Newslet-
ter was published until 1994. Edited by Tor-Henrik Ekblom, then of Finland, it was pro-
vided to DX clubs and WRTH monitors on a limited-circulation basis.*

A by-time listing of broadcasts in English to various parts of the world was included
from 1967 to 1998. (A by-country English-language broadcast list was included for one year
only, in 1997.) Some other lists were tried for various periods, including a list of foreign
service English news programs (1962 through 1974), a list of language lessons broadcast
over the air (1967 and 1968), a by-language listing of stations that broadcast in the various
languages of the world (1967 and 1968 summer supplements), and several FM lists (1967
summer supplement). In the May 2006 electronic supplement to the 2006 WRTH, by-time
lists of international broadcasts in English, French, German, Portuguese and Spanish were
included, and these were continued in subsequent WRTHs. Save for some European off-
shore medium wave pirates in the 1960s and 1970s and a few miscellaneous stations, the
WRTH did not cover pirate broadcasting.

The maps and photographs improved over the years. A world time map was added in
1963. Advertising increased greatly. Station FAX numbers, e-mail addresses and URLs were
shown as they came into general use. Responsibility for the annual prediction of shortwave
conditions, begun in 1958 by BBC engineer T. W. Bennington and presented in 1963 by RFE’s
Radio Frequency and Propagation Manager, Stanley Leinwoll, was assumed by George
Jacobs, Chief of the VOA’s Frequency Division, in 1964, and continues as a regular WRTH
feature.

Satellite broadcasts were covered during the years 1990 to 1995. (A separate WRTH
Satellite Broadcasting Guide was published from 1994 to 1996.) To cater to program listen-
ers, an unattributed article, “Listening Tips— Some Tips on Listening to International Radio
Programs,” was included in 1996. The following year this became a detailed table authored
by John Figliozzi under the name “Program Tips— News & Current Affairs on Shortwave
1997.” Tt did not appear in subsequent years, however.

Some items of information were dropped. The individual wavelength equivalents to
the frequencies shown in the “Shortwave Stations of the World” list were replaced by a con-
version table in 1974; and to the chagrin of many DXers, the musical scale depictions of
interval signals were dropped in 1990. DXers were similarly unhappy in 1997 when the
international shortwave broadcasters were placed in a separate section from their domes-
tic counterparts, and in 2000 when the domestic part of the book was rearranged solely by
country rather than by country within continents. The 1997 change was instructive: the
international broadcast country listings occupied 50 pages, while the listings devoted to
AM, FM, and the comparatively few domestic shortwave broadcasters, occupied 300.

The WRTH had included some articles during its first 20 years of publication. They
dealt mainly with propagation, the international broadcasting industry, and the future of
radio communications. In the latter part of the 1960s some DX-related articles began appear-
ing. In 1976, following the demise of the separate publication, How to Listen to the World,
a new features section, “Listen to the World,” was added. It appeared (not always under



4. Literature 179

that name) through 1995, although feature articles continued to be a staple in the WRTH
thereafter. Listen to the World contained articles on stations, equipment, propagation, clan-
destine broadcasting, etc. A popular “Listen to the World” feature were the receiver reviews
by Larry Magne which appeared in 1978 and then annually from 1980 to 1986. (Magne cre-
ated Radio Database International, later Passport to World Band Radio, in 1984.) Receiver
reviews continue to be published in the WRTH each year. From 1987 through 1997 they
were usually attributed to one or more of Jonathan Marks, Willem Bos, and Thomas R.
Sundstrom, and thereafter to WRTH Technical Editor John Nelson.

The “Listen to the World” section also contained the announcement of the WRTH
annual Industry Awards which were made from 1989 to 1998, and which acknowledged
industry excellence, mainly in receivers and software.

O. Lund Johansen had been assisted in his editorial duties by journalist Jens M. Frost
since 1949. Frost assumed the WRTH editorship in 1964 when Johansen retired.** From
1978 he was assisted by Andrew G. Sennitt, who had come to the WRTH from the BBC
Monitoring Service. Although the WRTH was bought by Billboard Publications, Inc.,
around 1967, it continued to operate autonomously, with Frost remaining the publication’s
face to the shortwave world.

Circulation when Frost took over, 18,000, would more than double by 1977 and grow
to 66,000 in 1981.%> Although more people were reading the WRTH in the 1980s— in 1982
it credited a “50 percent increase in readership over the past three years” to a new short-
wave market resulting from a “new generation” of shortwave receivers®**— the process of
assembling the book was becoming more difficult, with greater reliance being placed on
DXers, who served as contributing editors and assumed responsibility for preparing vari-
ous parts of the book, and as much reliance on monitoring as on official sources. Frost and
Sennitt described the situation in 1984 thus:

When the WRTH was first conceived in the late 1940s, broadcasters were wildly enthusiastic about
it, and it was considered essential to supply the Editor with accurate information about their
operations. Precise details of powers and frequencies were willingly supplied, even though such
details were not always easy to verify with the equipment then available. §In 1984, things have
changed. Many of the broadcasters, even the big ones, have long since stopped making the effort
to assist us— some can not even be bothered to send printed information which is available in
any case! So, we are dependent to an increasing extent on the collaborators and monitors who

send us the “missing” information. Even some of the official details in this edition came to us
indirectly via a collaborator.*”

Sennitt became WRTH editor upon Frost’s retirement in 1987, the same year that edi-
torial offices moved from Denmark to the Billboard building in Amsterdam and the prepa-
ration of the WRTH entered the computer age. (Frost died on October 18, 1999.%) By this
time the readership of the WRTH was changing. In 1989 Sennitt observed:

The WRTH owes much of its success to DXers. They are still around, and still making a major
contribution to the Handbook through their dedication to accuracy and their constant pursuit
of new information. §But now we also have another category of reader, whose needs and inter-
ests are quite distinct from those of the DXer. This listener is more interested in the message
than the medium. He or she may be using a state-of-the-art digital receiver, but is quite happy
to listen to news and information in his or her native language. This is certainly not DXing, but
is much more akin to the normal everyday process of tuning in to one’s local station. The broad-
casters are delighted, and have been motivated to serve these listeners more efficiently. Hence
the sudden rush of agreements to use transmission facilities of other stations closer to the tar-
get audience.”’



180 Listening on the Short Waves, 1945 to Today

In 1991 he said:

International broadcasting has entered a new era. In many cases where shortwave used to be the
only viable medium, signals of domestic audio quality can now reach the listener through satel-
lite distribution. More and more countries are taking these services and rebroadcasting them
locally on mediumwave or FM. §Some of those for whom shortwave radio has been a way of life
are finding it hard to accept the new reality. Operations which in former times would have used
shortwave as a matter of course — such as AFRTS broadcasts to American Forces on active serv-
ice —no longer use it on a regular basis.*’

World Radio TV Handbook circulation in 1991, a year in which the Gulf War led to
heightened interest in shortwave, is said to have been some 73,000 copies.*’ The WRTH
continued to grow in size over the years. The decrease in the number of shortwave stations
was more than offset by AM and FM stations and the increasing number of international
shortwave relay arrangements. There was much information to report. The WRTH’s cov-
erage of television was expanded as that medium grew throughout the world. The level of
detail for each country’s listings increased, and the book benefited from more use of color
and graphics, and a generally more professional appearance. All of these changes notwith-
standing, however, a 1947 user would still be at home with today’s WRTH.

A major change in the WRTH occurred in 1998 when Billboard sold the publication
to WRTH Publications Ltd., a U.K. company set up specifically to edit and publish the
WRTH. (Billboard remained a co-edition partner.) The editorial baton was passed to David
Bobbett, a ham operator and British telecommunications journalist who relocated WRTH
headquarters to Milton Keynes, England. Nicholas Hardyman handled the business side.
The transition was somewhat rocky, for while the WRTH continued to appear on schedule,
regular users quickly spotted deficiencies in the new team’s first (1999) edition — omissions
and errors of various kinds, misspellings, etc. Bobbett acknowledged the problems and set
about to make them right, largely avoiding what could have been a major drop in the
WRTH’s main stock in trade —its credibility. In terms of content, the by-time table of
broadcasts in English from international stations returned in 2000 after a one-year hiatus,
now including German and Spanish and extended to French in 2001 and Portuguese in
2003. Of greater interest to DXers, the WRTH began including information on clandestine
broadcasts.

Editorial responsibilities changed again in 2003 when Bobbett was succeeded by WRTH
Assistant Editor Sean Gilbert and Hardyman became more involved in the editing of the
book. Hardyman took on much of the national section and Gilbert handled the interna-
tional section and worked with contributing editors.** A major advancement that year was
the availability of free periodic updates to the WRTH in the form of downloadable .pdf
files. This was a first for the WRTH, and a development which DXers welcomed, periodic
updates to the WRTH not having been available since 1991. Three WRTH .pdf updates were
made available in 2007, one being 110 pages long. A table of DRM broadcasts was added in
2005, and in 2006 the “WRTH Monitor” was begun wherein WRTH posted individual
shortwave news update items on their website.

The appearance of the WRTH changed shortwave listening in a fundamental way. For
the first time, a listener could obtain basic station schedules and other shortwave tuning
information easily, without the need to join clubs, follow magazine columns, etc. At the
same time, the WRTH facilitated growth in the number of people who would move from
casual listening to DXing. Although the WRTH’s present annual circulation of some 30,000



4. Literature 181

reflects the decline in shortwave listening over the years, even now no dedicated listener
would be without a current copy.*



388 Notes. Chapter 4

26. The reference by O, Lund Johansen to “this first edi-
tion” in the 1947 volume would seem to be conclusive as to
whether that edition was the first. However, in 1982, and
again in 1984, Jens M. Frost, having been editor of the
WRTH since 1964, stated that the first edition of the WRTH
was published in 1946, had 80 pages, and featured “big
typesetting” and was “very easy to read.” “The Shortwave
Center Interview: Jens M. Frost and Andrew . Sennitt,”
FRENDX, April 1982; speech by Jens Frost at the EDXC
Conference, Stockholm, Sweden, June 9, 1984, None of
those descriptors fit the 1947 edition. However, comments
by Frostin 1967 to the effect that the first WRTH was pub-
lished in 1947 suggest that his 1982 and 1984 remarks most
likely were the result of faulty memory. Short Wave News,
February 1967, p. 16. In any event, there is no evidence in
Danish libraries of a pre-1947 publication meeting the Frost
description. Erik Keie, “The Danish Short-Wave Club 60
Years,” Short Wave News, August-September 2006, p. 25. (A
1945 Johansen publication, Kertholge-Haandbog — Vejled-
ning for Kortholgelyterre [Shortwave-Handbook — Guide to
Short Wave Listening], some of whose parts the WRTH
clearly resembled, had 40 pages and small type.)

27. A description of Johansen's early radio-related pub-
lishing is contained in Keie, suipra note 26 at p. 25; see also
Richard F. Shepard, “Expert On Short-Wave,” The New
York Times, May 31, 1959, Sec. 2, p. X-9, and Hank Bennett,
“Meet O. Lund Johansen,” Popuiar Electronics, March 1964,
p. 81 For a history of the WRTH through 1995, see Andy
Sennitt, “The Way It Was— A Brief History of the WRTH,”
1996 WRTH, p. 14. For an interesting analysis and compar-
ison of the contents of the 1948, 1956, 1966 and 1976 edi-
tions of the WRTH, see “Is There Still Life at Forty,” 1986
WRTH, p. 571.

28. Some of the country listings of the first edition are
interesting from an historical viewpoint. Radio Brazzaville
was listed under French Equatorial Africa. Ghana was
shown as the Gold Coast Colony. Indonesia was “East India
(Dutch)” and was subdivided into Java, Celebes, Sumatra
and Borneo. Thailand was called Siam, and Newfoundland
was shown as a separate country.

29, Shepard, supra note 27.

30, Although there are occasional references to one or
more Danish-language editions, their existence is open to
question. Some of the early English editions did have a
Danish-language cover and some Danish-language pages.

31. The publishing structure of the WRTH is complex.
The earliest issues were published by O. Lund Johansen
under his own name. The World Publications imprint
{sometimes called World Radio Publications or World
Radio-TV Publications) appeared in 1958, with World Pub-
lications serving as the parent of the WRTH, the Summer
Supplement, the World Radio Handbook Newsletter, and
several technical handbooks. In 1964, O. Lund Johansen
retired. The structure divided, and the World Radio-TV
Handbook Co., Ltd., was established. It produced the
WRTH and the Sumnmer Supplement, while World Publica-
tions handled the World Radio Bulletin, How to Listen to
the World, and other publications. (World Publications is-
sued News from Around the World in 1963-67 and World
Medium-Wave Guide in 1964—68, Neither publication at-
tracted much attention in North America.) In 1968, the
World Radio-TV Handbook Co., Ltd., bought How to Lis-
ten to the World from World Publications and began pub-
lishing it under the World Radio-TV Handbook Co., Ltd.,
imprint, finally incor porating it into the WRTH proper in
1976. Save for a few latter years, the World Radio Bulietin
was published by World Publications until 1976, when it
came under the control of the WRTH which published it
until 1991, first as the WRTH Newsletter, and then as WRTH

Downlink. Soon after the sale of the WRTH to Billboard
publications, Inc., circa 1967, printing of the WRTH was
done in either the United Kingdom or the United States
rather than Denmark.

32. From January 1973 until around September 1974,
the World Radio Bulletin was edited and published privately
by David McGarva of Edinbur gh, Scotland. McGarva was
succeeded by Richard Ginbey of Vanderbijlpark, South
Africa.

33, The difficulties in collecting information on the
Latin American broadcasting scene are recounted in Torre
Ekblom, “Let’s Face It,” FRENDX, December 1972, p.
SWC-7 [reprinted from the Finnish DXciusive]. Almost
100 persons helped Ekblom with the Latin American in-
formation over the years. See Tor-Henrik Ekblom, “World
Radic TV Handbook 50 Years Anniversary and Latin
America,” Short Wave News, May 1997, p. 25.

34. For more on Frost, see Anker Petersen, “A Mighty
Kauri Has Fallen in the Forest — Jens Frost, 1919-1999,”
Short Wave News, November 1999, p. 22. O, Lund Johansen
died in 1975,

35. Speech by Gustav-Georg Thiele at the EDXC Con-
ference, Deutsche Welle, Cologne, Germany, May 28-31,
1982. The number of copies “in print” for each year be-
tween 1976 and 1981, as shown on the WRTH front cover,
is as follows: 1976, 40,000; 1977, over 40,000; 1978, over
43,000; 1979, over 55,000; 1980, over 55,000; 1981, over
60,000,

36. Jens M. Frost & Andrew G. Sennitt, “Message from
the Editors,” 1982 WRTH, p. 9.

37. Jens M. Frost & Andrew G. Sennitt, “Message from
the Editors,” 1984 WRTH, p. 11. For more on the compila-
tion of the WRTH, see Andrew Sennitt, “Not in the
WRTH,” 1980 WRTH, p. 574; and “The WRTH-81 Story —
Jens Frost Interviewed by Anker Petersen,” Short Wave
News, February 1981, p. 27. Local monitors were always
needed to check some of the official data. “The big prob-
lem is Latin America. About L000 Latin American stations
are written to each year viaregistered letter, but the result
is similar to that of the listener who expects a QSL from
that part of the world. Therefore, WRTH is compelled to
organize regular monitors in Brazil, Chile, Colombia, Do-
minican Republic, Haiti, etc.” Short Wave News, February
1967, p. 16.

38. Andy Sennitt, “Jens Frost In Memorium,” 2000

WRTH, p. 615.
39. Andrew G. Sennitt, “Message from the Editor,” 1989
WRTH, p. 5.
40. Andrew G, Sennitt, “Message from the Editor,” 1991
WRTH, p. 5.

41. Hermod Pedersen, “The Decline of the WRTH Em-
pire,” Nordic Shortwave Center website, www.nordicdx.
com, 1998,

42. Por a behind-the-scenes look at the production of the
WRTH today, see “Diamond Anniversary —It's 60 Years
of World Radio TV Handbook,” Monitoring Monthly
[U.K.], March 2006, p. 39.

43. The editions of the WRTH from 1947 to 1970 are
now available on two CDs.



	cvr
	WRTH in LOTSW-working
	FN after conversion




